سرگیجه در خواب و در هنگام غلت زدن در خواب ، از زمین برخاستن معمولا به علت مشکلات گوش داخلی اتفاق می افتد . یکی از این بیماری های گوش داخلی BPPV  است .سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV) یک اختلال شایع در گوش داخلی با علائمی مانند سرگیجه، سرگیجه، بی ثباتی و حالت تهوع است.

 
BPPV شایع ترین علت سرگیجه به ویژه در افراد بالای 65 سال است.
 
BPPV زمانی اتفاق می‌افتد که کریستال‌ها (به نام اتوکونیا) که معمولاً در یک قسمت از سیستم دهلیزی (یا تعادل) گوش داخلی شما قرار دارند، جابجا می‌شوند و در قسمت دیگری از سیستم تعادل گوش داخلی (یکی از نیمه‌ها) جمع می‌شوند. کانال های دایره ای).
 
همانطور که سر شما حرکت می کند، کریستال های جابجا شده نیز حرکت می کنند و پیام های نادرست به مغز و سپس به چشمان شما ارسال می شود.
 
مغز پیام‌هایی را دریافت می‌کند که سر در حال حرکت است، اگرچه سر فقط کمی تغییر مکان داده است. این باعث ایجاد علائمی مانند توهم حرکت یا چرخش با حرکات معمول یا تغییر وضعیت مانند غلت زدن در رختخواب، بلند شدن یا بالا رفتن از رختخواب یا نگاه کردن یا بالا رفتن (مثلاً به قفسه بالایی یا ریختن قطرات در چشم شما).
 تشخیص علت سرگیجه در خواب
تشخیص علت انواع سرگیجه  با انجام تست سرگیجه امکان پذیر است و همچنین این بیماری ممکن است بر اساس موارد زیر انجام شود:
 
سابقه پزشکی شما
پاسخ به سوالات مربوط به زمان و مکان بروز علائم
یک معاینه فیزیکی
نتایج آزمایشات پزشکی
در مواردی که علائم با الگوی معمول مطابقت ندارند یا در هر دو گوش هستند، ممکن است آزمایش‌های دیگری مورد نیاز باشد، که هر دو تشخیص را چالش‌برانگیزتر می‌کنند.